Velikonoce s těhotenskou cukrovkou

Team DiaMáma | 19.3.2024

Velikonoce jsou časem radosti, rodinných shromáždění a bohaté hostiny. Pro ženy s těhotenskou cukrovkou mohou však tyto svátky představovat výzvu. Kontrola příjmu cukru a udržování stabilní hladiny glukózy v krvi mohou být při oslavách náročné. Jak si užít tyto svátky naplno a bez starostí? Máme pro vás pár tipů…

Velikonoce s těhotenskou cukrovkou

Velikonoce jsou již téměř tady. Mnoha žen s těhotenskou cukrovkou však tyto svátky znepříjemňují starosti z jídla. Při gestačním diabetu a snaze o její efektivní zvládání hraje strava klíčovou roli a při optimálních výsledcích je důležitá právě dlouhodobá kontrola stravování. Jak si však nezkazit vaši dosavadní snahu a přesto si užít svátky naplno a beze strachu z jídla? Přečtěte si pár tipů, na co si dát při velikonočních oslavách pozor.

Glykémie

V první řadě nesmíme zapomínat na měření glykémií. To je důležité zejména, když vybočujete ze své stálé diety. Velikonoční jídla často obsahují velké množství sacharidů a tuků, což může způsobit nárůst hladiny cukru v krvi. Pravidelné měření vám umožní sledovat, jak reagujete na jednotlivé potraviny a podle toho si sváteční menu upravíte tak, aby vám nelétaly glykémie v nebesích. Měříme zpravidla celkem 4x denně: nalačno a 1 hodinu po velkých jídlech (snídaně, oběd, večeře).  Na začátku je velmi nápomocné si vést glykemický deník, kde si tyto údaje budete zapisovat. Bude pro vás jednodušśí mít v tom přehled, pořádek a vědět čemu se do budoucna vyvarovat.

Cílové hodnoty krevního cukru, o které se snažíme, jsou následující: 

  • nalačno do 5,3 mmol/l včetně,
  • za 1 hodinu od začátku jídla do 7,8 mmol/l včetně,
  • za 2 hodiny od začátku jídla  do 6,7 mmol/l včetně.

Sladkosti

Sladké dobroty jako čokoládová vajíčka a cukrové pečivo jsou neodmyslitelnou součástí Velikonoc. Avšak pro ženy s těhotenskou cukrovkou je důležité dbát na to, aby se vyhnuli nadměrnému příjmu cukru, který může způsobit prudký nárůst hladiny cukru v krvi. Můžete zvážit alternativy se sladidly jako erytritol nebo stevia. Zkuste si sladké dobroty vytvořit doma. Budete mít tak jistotu, že víte co všechno obsahují a budete si je moci připravit ve zdravější verzi. V naší databázi receptů naleznete mnoho chutných a hlavně vhodných receptů při těhotenské cukrovce.

Během Velikonoc můžete vyzkoušet například tyto recepty:

Velikonoce s těhotenskou cukrovkou

Přejídání se

Oslavy vždy s sebou nesou hromady chutného jídla či nápojů. Musíme však poslouchat naše tělo a vyhnout se přejídání. Při přejídání se dochází k nadměrnému příjmu kalorií a sacharidů, což může vést k nárůstu hladiny cukru v krvi. U těhotných žen s těhotenskou cukrovkou je důležité monitorovat hladinu glukózy v krvi, aby se zabránilo výrazným výkyvům glykémie, které mohou mít negativní vliv na zdraví matky a dítěte. Na talíři by měly být vždy přítomny vyvážené porce potravin obsahující bílkoviny, zdravé tuky a vlákninu. Bílkoviny a zdravé tuky pomáhají udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, zatímco vláknina snižuje riziko prudkého nárůstu hladiny cukru v krvi. Měli byste se vyhýbat nadměrnému příjmu potravin s vysokým glykemickým indexem.

A v neposlední řadě je zde pohyb. Pravidelná fyzická aktivita může pomoci udržovat stabilní hladinu cukru v krvi. Během Velikonoc, kdy může být příjem sacharidů a kalorií nad průměrným, je důležité, abyste do svého dne zařadit jakoukoli pohybovou aktivitu a prováděli pravidelné cvičení v podobě procházky, lehkého běhu, jógy či plavání.

Tipy na velikonoční pochoutky

A teď k té veselejší části Velikonoc. Velikonoce s sebou nese mnoho tradičních a hlavně nesmírně chutných jídel, které v některých případech však nejsou zcela vhodné pro pro ženy s těhotenskou cukrovkou. Abyste se však těchto dobrot nemuseli vzdát, máme tu pro vás vhodnější alternativy, které jsou stejně chutné!

Velikonoce by měly být časem radosti a klidu i pro ženy s těhotenskou cukrovkou. Dodržováním těchto jednoduchých tipů a využitím zdravých receptů si můžete užívat tyto svátky naplno a bez obav o své zdraví a zdraví svého miminka. Nezapomínejte, že nejdůležitější je užít si čas s rodinou a přáteli a udržovat zdravý či vyvážený životní styl po celé těhotenství. Pokud byste se chtěli o těhotenské cukrovce či stravování při ní dozvědět více, přihlaste se do našeho programu DiaMáma, kde se kde se od našich odborníků dozvíte vše, co potřebujete vědět.

Team DiaMáma

Team DiaMáma

Team specialistů na těhotenskou cukrovku. Připravujeme pro vás vzdělávací články a program DiaMáma, aby pro ženy bylo jednodušší zvládnout těhotenskou cukrovku v klidu. Bez strachu a hladu. S pěknými výsledky.

Další články, které by vás mohly zajímat…

Cvičení po porodu

Cvičení po porodu

Hodně žen se těší, až se po porodu budou moci vrátit k pohybové aktivitě. Jak ale správně a hlavně bezpečně s pohybem začít?

Dopřejte sobě a svému miminku více.

Vzorové jídelníčky, tipy na zdravé recepty a komplexní informace.

 

V našich článcích najdete základní informace. To pravé „zlato“ na vás čeká v našem programu DiaMáma

Vzorový jídelníček při těhotenské cukrovce na 3 týdny, tipy na vhodné zdravé recepty pro snídaně, svačiny, obědy i večeře. Podpora odborného teamu a mnohem více.

950 Kč

celková cena včetně DPH

Přístup na 12 měsíců.