Léto s těhotenskou cukrovkou: tipy a triky, jak si ho užít naplno a bez starostí

Team DiaMáma

Těhotenství je krásné období, plné radosti a očekávání. Nicméně pro ženy trpící těhotenskou cukrovkou to může být i pořádná výzva. Zejména v létě, kdy je třeba zvláště dbát na kvalitní stravu a hydrataci. Správná péče o sebe a nastavení optimálního jídelníčku jsou klíčové pro udržení zdraví maminky i dítěte. Jak si však užít léto naplno a beze strachu o sebe či děťátko? Začtěte se do našeho článku, kde vám nabízíme pár tipů a triků jak zvládnout léto s těhotenskou cukrovkou bez starostí.

Pitný režim je základ (nejen při těhotenské cukrovce)

V letních měsících je nezbytné udržovat správný pitný režim, což je pro těhotné ženy s cukrovkou ještě důležitější. Při těhotenství a kojení je dostatečný příjem tekutin opravdu zásadní. Nejen pro vaše zdraví, ale také pro správný vývoj plodu nebo tvorbu mateřského mléka. Snažte se vypít dostatek vody každý den, ideálně osm až dvanáct sklenic, a vyhněte se slazeným nápojům s vysokým obsahem cukru. 

Pokud máte chuť na něco osvěžujícího a chutného, zkuste si doma připravit vodu s kousky ovoce a mátou nebo neslazený ledový čaj. Zařazení takové domácí alternativy limonád do vašeho pitného režimu má hned několik výhod. Okamžitě uhasí pocit žízně v horkých dnech, osvěží vaše tělo, jsou nabité množstvím vitamínů a každý si je může udělat podle vlastních preferencí či chutí. Navíc v létě dozrává mnoho druhů ovoce, které lze při přípravě využít.

Mějte na paměti, že tzv. light verze limonád a kolových nápojů sice neobsahují cukr, ale obsahují různá umělá sladidla. Některá umělá sladidla nejsou pro těhotné ženy vhodná, a u jiných neexistuje dostatek studií potvrzujících jejich bezpečnost. Proto je nejlepší se jim v těhotenství a během kojení vyhnout.

Zdravá letní svačina při těhotenské cukrovce

S touhou po sladkém bojujeme i během letních měsíců. Když vás už ale chuť na sladkosti dožene, vyhněte se nezdravým pamlskům s umělými sladidly, maltodextrinem, fruktózou, či vysokým obsahem cukru. Místo toho si připravte zdravé svačiny, jako jsou ovoce s jogurtem, tvarohem, ořechy, šunkou, sýrem nebo třeba semínkovými krekry. To vám pomůže udržet hladinu cukru v krvi stabilní a zamezit přejídání. Nejideálnější jsou základní potraviny. Při výběru ovoce je nejlepší sáhnout po bobulovitém lesním ovoci – jahody, borůvky, maliny nebo ostružiny. Tento typ ovoce obsahuje velmi málo sacharidů. S ostatním ovocem je to lepší nepřehánět právě kvůli obsahu sacharidů, zejména fruktózy – vhodná denní porce ovoce při těhotenské cukrovce se udává cca. do 150 gramů na den.

Jak je to při gestačním diabetu se zmrzlinou?

V létě je téměř nemožné odolat ledovému osvěžení v podobě chutné zmrzliny. V případě, že vám byla diagnostikována těhotenská cukrovka, musíte klást důraz na výběr té správné zmrzliny. Užijete si tak vaši letní pochoutku beze strachu o své zdraví. Vybírejte zmrzliny co nejméně slazené a dejte si je nejlépe až jako dezert po jídle a poté zařaďte procházku. Ideální je připravit si domácí neslazenou zmrzlinu či nanuky z mraženého ovoce a jogurtu, smetany, tvarohu či kokosového mléka – stačí rozmixovat zmrzlé ovoce s trochou smetany nebo kokosovým mlékem a zmrzlinu tak máte za 5 minut hotovou. Pokud sladkou chuť potřebujete, můžete s mírou použít přírodní alternativy sladidel jako stévie, xylitol, erythritol nebo čekankový sirup.

Můžete vyzkoušet např. tyto recepty na zmrzliny:

Pravidelná fyzická aktivita

Pohyb je pro těhotné ženy s cukrovkou velmi důležitý. Zkuste pravidelně chodit na procházky, plavat nebo provádět jemné cvičení vhodné pro těhotné. Fyzická aktivita pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi stabilní a zlepšuje celkové zdraví. Pokud je venku teplo, ideální čas je ráno a večer – vyhnete se vedru během dne. Samozřejmě vždy konzultujte jakoukoliv změnu nebo novou aktivitu se svým lékařem.

I tyto malé kroky vám mohou pomoci zbavit se v létě starostí o své zdraví nebo zdraví vašeho děťátka. Pravidelný pohyb, správně nastavený jídelníček či dodržování diety jsou při těhotenské cukrovce klíčové. Více informací najdete v přehledovém článku Co je těhotenská cukrovka, příznaky, jak se léčí a proč vzniká. Pokud máte jakékoli obavy nebo dotazy, neváhejte kontaktovat svého lékaře nebo se přihlaste do našeho vzdělávacího a podpůrného programu DiaMáma, kde vám poskytneme pomocnou ruku při cestě onemocněním.

Team DiaMáma

Team DiaMáma

Team specialistů na těhotenskou cukrovku. Připravujeme pro vás vzdělávací články a program DiaMáma, aby pro ženy bylo jednodušší zvládnout těhotenskou cukrovku v klidu. Bez strachu a hladu. S pěknými výsledky.

Další články, které by vás mohly zajímat…

Velikonoce s těhotenskou cukrovkou

Velikonoce s těhotenskou cukrovkou

Velikonoce mohou být pro ženy s těhotenskou cukrovkou stresující. Jak si užít těchto svátků naplno a bez starostí? Máme pro vás pár tipů…

Cvičení po porodu

Cvičení po porodu

Hodně žen se těší, až se po porodu budou moci vrátit k pohybové aktivitě. Jak ale správně a hlavně bezpečně s pohybem začít?

Dopřejte sobě a svému miminku více.

Vzorové jídelníčky, tipy na zdravé recepty a komplexní informace.

 

V našich článcích najdete základní informace. To pravé „zlato“ na vás čeká v našem programu DiaMáma

Vzorový jídelníček při těhotenské cukrovce na 3 týdny, tipy na vhodné zdravé recepty pro snídaně, svačiny, obědy i večeře. Podpora odborného teamu a mnohem více.

950 Kč

celková cena včetně DPH

Přístup na 12 měsíců.